July 20, 2021

Börja här

Totalt finns det på bloggen (juli 2021) nu 100 inlägg sedan september 2020 då bloggen hade sitt premiärinlägg. Jag hade därför tänkt länka till några utvalda inlägg från den här sidan.

Jag har egentligen ingen plan med mina inlägg utan jag bloggar helt enkelt om det som jag tycker känns intressant att skriva om när jag väl skriver. Inom vissa kategorier har det blivit fler inlägg än inom andra.

Backtrading med verkligheten var mitt första inlägg och handlade om hur verkligheten inte sällan skiljer sig från teorin, där vi ofta gör perfekta upplägg men som av olika skäl inte riktigt tenderar att falla ut på samma sätt i verkligheten. 

Totalavkastning blev också något som kom att få mer och mer fokus i mitt sparande då jag i samband med bloggstarten utvärderat mina egna investeringsprestationer och kommit fram till att fokus legat alldeles för mycket på utdelningar (som dessutom under 2020 visade sig vara en falsk trygghet). 

Det var även i samband med den här flytten av fokus som jag bestämde mig för att fokusera mitt sparande till aktiefonder istället för aktier, inte minst för att frigöra tid för annat som att lära sig mer om investeringar och lägga tiden på annat än aktieanalys. 

I samband med detta har jag även intresserat mig för fenomenet att mycket av förklaringen till hur vår avkastning blir till stor del beror på hur vi hanterar den psykologiska biten av vårt sparande, taggen börspsykologi har därför fått många inlägg senaste året. 

Tidigare har det inte heller varit så centralt för mig att mäta mig mot ett index, med facit i hand är det egentligen en rätt självklart grej att göra, varför lägga energi och tid på något som faller bättre ut om man inte lägger nästan någon tid alls? Det har med anledning av det blivit en del om jämförelseindex och tankar om att slå index.

I jakten på att slå index har jag med anledning av det intresserat mig för svenska investmentbolag och småbolag, två områden där i alla fall det senare har stöd både i forskningen och i statistiken för att under lång tid vara bättre än index. 

Allt är inte sparande och investerande, och vill därför lyfta fram tankarna om strukturellt och optimerat sparande.

No comments:

Post a Comment