August 4, 2021

Småbolag ÄR bättre än index

De allra flesta småbolagsfonder är INTE indexfonder, i den bemärkelsen att de är inte passivt förvaltade och de tenderar att kategoriskt underprestera sitt egna jämförelseindex (eftersom de är aktivt förvaltade). I praktiken för oss småsparare är det helt ointressant. Jag har tidigare skrivit en del om småbolag och det är ganska tydligt hur småbolag som samlad grupp med råge slagit en generell indexfond både med fokus på Sverige och globalt. Vidare vet vi att småbolag i samband med de senaste nedgångarna inte går ner så mycket mer än allmänna aktiefonder inriktade på Sverige eller globalt.

Den stora frågan blir då vad den vanlige småspararen har att förlora på att låta en del av sitt aktiesparande vara allokerat till småbolagsfonder? Trots att de alltså i genomsnitt inte slår sitt EGNA jämförelseindex? I nuläget finns det inga eller ytterst få småbolagsindexfonder att investera i, och bara för att så är fallet kan man fråga sig varför detta per automatik skulle utesluta att man allokerar mot den här inriktningen?

Som jag tidigare varit inne på är det viktiga för mig som småsparare att som sämst hålla jämna steg med MITT egna jämförelseindex – det är egentligen det enda som jag behöver hålla reda på. Hur en fond går mot just sitt index är underordnat för mig om jag inte med säkerhet vet att jag kan välja en annan fond med samma inriktning som slår just MITT index.

I fallet småbolag versus storbolag, eller småbolag versus alla bolag vet vi, baserat på forskning, att småbolagen som egen grupp har bättre avkastning. Att man sedan får ge upp några procent av den här avkastningen eftersom man väljer aktivt förvaltade alternativ är underordnat när vi vet att den lösningen ändå ger väsentligt bättre avkastning än indexfond som har alla bolag.

AMF Aktiefond Småbolag som är aktivt förvaltat och har en avgift på 0,45 % har senaste tio åren avkastat 661 % vilket vi kan jämföra med den enligt många bästa indexfonden för Sverige som är Länsförsäkringars Sverige Indexnära. Den innehåller alla bolag oavsett storlek med inriktning på Sverige och har en avgift på 0,2 %. Trots att den bara kostar hälften så mycket är avkastningen under samma period 266 %. Den som valt småbolag har alltså fått mer än dubbelt så bra avkastning under perioden.

Trots att vi under de senaste nedgångarna sett att småbolag som grupp inte verkar falla så mycket mer än aktier generellt är det, trots allt, rimligt att anta att risken i alla fall på kort sikt är högre här än för bolag generellt är jag fortsatt övertygad om att småbolag har bättre förutsättningar på lång sikt att ge mer avkastning är alla bolag generellt. Det betyder dock inte att 100 % av aktieallokeringen behöver bestå av småbolag.

No comments:

Post a Comment