January 29, 2022

Så enkelt sparande och investerande som möjligt

Det bästa sparandet är det som blir av. Precis som inom träning är det inte i första hand vad du tränar för något - utan att du faktiskt tränar - och fortsätter med det regelbundet år ut och år in. Det bygger så klart på att sättet som du gör sparandet på är hållbart, annars kommer du inte orka med eller göra något som innebär att du förlorar ditt sparande. Till exempel tar en stor risk och förlorar allt eller nästan allt på en gång och får börja om.

För att sparande faktiskt skall bli av måste det alltså vara hållbart. Vad vi definierar som hållbart kan vara flera saker, i mitt fall är en av de viktiga parametrarna att det måste kunna ske på ett tidseffektivt sätt. Om det innebär att jag varje månad måste lägga timmar på att först sätta mig in i saker för att sedan ta jobbiga beslut kommer det inte vara hållbart.

Sparande var egentligen från början ett intresse som kan kunde/ville lägga nästan obegränsat med tid på. Allteftersom åren går och det blir allt större åtaganden inom andra områden såsom familj och karriär strävar man successivt emot att istället bara skapa en effektiv rutin som finns där i bakgrunden, och det är där som jag är ungefär nu. Som en liten bonus brukar ofta resultatet dessutom bli bättre när man inte är inne och pillar för mycket.

Om jag skall sammanfatta mina viktigaste takes på effektivt sparande (inom kategorin tidseffektivt) skulle listan se ut ungefär så här:

  • Fast månadssparande som automatiskt och/eller rutinmässigt flyttas till depån.
  • Allokeringar i aktiefonder som man kan ligga investerad i nästan för alltid och bara fylla på i.
  • Årlig översikt. Beprövade upplägg med fördelning mellan aktier och räntor där det räcker med att följa upp och justera en gång per år.
  • Ett upplägg som innebär att det inte drar någon extra energi när det blir nedgångar i marknaden.
  • Ett konsoliderat sparande med lagom många portföljer att hålla koll på.

Jag tycker det är fascinerande hur jag för 10-15 år sedan hade en helt motsatt uppfattning där gör-allt-själv och på ditt eget sätt var min absoluta övertygelse skulle vara det bästa.

No comments:

Post a Comment