November 13, 2021

Min strategi

Min strategi består av sparande i aktier och räntor. Allokeringen till respektive tillgångsslag kan variera, men utgångspunkten är en klassisk 60/40-fördelning mellan aktier och räntor.

Jag har inga särskilda regler för vilka aktier som sparandet skall ske i, men jag bygger i första hand mina placeringar på aktiefonder framför investeringar i enskilda aktier. På räntesidan är det i första hand företagsobligationer som gäller, men här finns inte heller några särskilda regler att det måste vara en viss typ av räntor. Som alternativ till räntefonder kan jag även spara i vissa hedgefonder eller fonder som är så kallade multistrategifonder.

Strategi.

Balansen mellan aktier och är i utgångsläget 60/40 enligt klassiska principer. Den här fördelningen skulle kunna vara annorlunda från tid till annan, men det är en balans som historiskt fungerat väl och jag anser inte att jag har en bättre motiveringen till ha ha mer allokerat i aktier baserat på min situation.

Till planen hör även att alltid genomföra ett månadssparande.

Det finns inga absoluta regler för ombalansering mellan aktier och räntor, men målet är att som minst alltid genomföra en ombalansering i slutet av varje år.

Målet är att vara minst lika bra som index eller lite bättre. Lite bättre kan på lång sikt ha en enorm betydelse för avkastningen. Med index avses indexfonder för Sverige respektive globalt för aktiedelen. Jag vill alltså jämföra min egen strategi mot att bara vara investerade i indexfonder. Att jämföra mot index som inte går att investera i tycker jag är meningslöst eftersom jag som småsparare inte kommer att komma närmare index än om jag sparat i indexfonder.

Merparten av mina aktiefonder är investerat i fonder som är inriktade mot främst småbolag och svenska investmentbolag. Dessa inriktningar är några av de få inriktningar som under mycket lång tid varit bättre än index. Jag väljer därför att ha en betydande del av min aktieallokering i den här typen av fonder.

Jag försöker generellt att undvika branschfonder, undantaget teknikinriktade fonder. Digitalisering, eller icke-materiell tillväxt är en megatrend och något som kommer att ha mycket hög tillväxt under en mycket lång tid framöver. Därför tycker jag det kan vara värt att ha en mindre andel av aktiedelen allokerad inom den här branschen. I övrigt är det generella tillväxt- eller kvalitetsfonder som är i fokus globalt utöver mina indexfonder.

Jag har viss övervikt i svenska aktier, eftersom dessa visat vi överprestera globala indexfonder under mycket lång tid och jag kan i nuläget inte se något som tyder på att det kommer att ändras i närtid.

I nuläget har jag två portföljer. En basportfölj som i nuläget är stängd för insättningar. Här har jag även min allokeringsstrategi där jag aldrig är fullinvesterad i aktier, utan alltid har en räntedel.

I den aktiva, och betydligt mindre portföljen, har jag hundra procent aktier. Det är även här som jag har mitt månadssparande.

Jag har alltså inget abolut avkastningsmål annat än att jag skall vara minst lika bra som index, eller lite bättre. Lite bättre gör rent matematiskt en enorm skillnad över en hel spararkarriär. Jag försöker inte att sätta ett absolut avkastningsmål eftersom jag helt enkelt anser att det är meningslöst, det skulle i så fall vara ett mål som är betydligt under vad man borde få om man följer index alternativt skulle jag tvingas göra mer våghalsiga investeringar.

Valet att undvika direktinvesteringar i aktier, att inte ha för många placeringar samtidigt samt undvika alla typer av specialinvesteringar grundar sig i att jag prioriterar enkelhet kombinerat med att jag vill ha lägre svängningar än vad aktiemarknaden ger när man är fullinvesterad i enbart aktier.

Mindre svängningar eftersom jag vet att jag emtionellt kommer ha lättare att handskas med nedgångar när jag vet att jag går bättre än index, vilket man går automatiskt i nedgångar när man inte är fullinvesterad i aktier. Dessutom vet vi att en 60/40-portfölj historiskt gett runt nio procent årligen. Det är i linje med vad 100 procent aktier gett historiskt också. Ur det perspektivet finns det ingen anledning att dra på med mer aktier eftersom det inte över mycket lång tid verkar vara en självklar fördel. Här är forskningen dock inte jättetydlig.

Enkelheten vill jag ha eftersom jag vet inte vill känna att sparandet skall vara en hobby utan något som alltid finns där och fungerar oavsett hur mycket lust eller tid man har.

Summerat så finns det alltså inga inslag av egenutformade strategier, utdelningsinvestering eller några som helst andra former av marknadstajming som jag måste bevaka eller utöva. Bara enkla fonder helt enkelt som mer eller mindre sköter sig själva.

Förutom att det är enkelt så bidrar det även till att jag minskar risken för att ge mig in i att pröva egna idéer och investeringsuppslag som med mycket hög sannolikhet inte kommer hjälpa mig att över lång tid överavkasta index eller ens hålla jämna steg.

Desto mindre krångel och specialinvesteringar, ju bättre. Med det sagt så kan det så klart finnas tillfällen när man tillåter sig själv att göra undantag, men då sker det med kapital ute i marginalen. Självklart finns det inte heller någon belåning kopplat till mina investeringar.

No comments:

Post a Comment